Er vi klar til at bruge AI til at effektivisere offentlig forvaltning?
Niels Brinch, vores erfarne konsulent, har arbejdet tæt på implementeringen af AI-løsninger i både private og offentlige organisationer. Han deler sin optimisme omkring AI’s potentiale, særligt når det handler om at effektivisere processer i den offentlige sektor.
“I Soft Design vil vi ikke bare udvikle det, som konkurrenterne tilbyder, vi vil gøre det bedre. Vi er ambitiøse på både egne og kundernes vegne,” siger Niels.
Visionen er klar: Vi ønsker at bruge AI som et værktøj til at gøre det, der allerede gøres, både hurtigere og bedre, samtidig med at ansvar og etik er i centrum. Niels ser AI som en game-changer i fremtidens offentlige sektor – fra at strukturere ansøgninger til at optimere sagsbehandling i både kommuner og statslige institutioner.
“I Soft Design vil vi ikke bare udvikle det, som konkurrenterne tilbyder, vi vil gøre det bedre. Vi er ambitiøse på både egne og kundernes vegne,” siger Niels.
Visionen er klar: Vi ønsker at bruge AI som et værktøj til at gøre det, der allerede gøres, både hurtigere og bedre, samtidig med at ansvar og etik er i centrum. Niels ser AI som en game-changer i fremtidens offentlige sektor – fra at strukturere ansøgninger til at optimere sagsbehandling i både kommuner og statslige institutioner.

Niels Brinch – Soft Design
Det handler om at bruge AI til at støtte menneskelige beslutningstagere
Men er vi klar til at implementere AI i offentlig forvaltning, hvor både muligheder og risici er til stede? Mange er stadig skeptiske overfor AI’s rolle i følsomme områder som statsborgerskab og kommunal sagsbehandling, og AI’s indtog i beslutningstagning har mødt både mistro og forargelse.
Som Niels påpeger, handler det ikke om, at AI skal træffe de endelige beslutninger. Det handler om at bruge AI til at støtte menneskelige beslutningstagere og give dem de rette værktøjer til at træffe informerede valg. AI skal ikke erstatte mennesker, men være med til at optimere og effektivisere processerne.
“AI har et enormt potentiale til at sikre en bedre og hurtigere sagsbehandling. Her er tid et anerkendt problem, og AI kan hjælpe med at løse det til gavn for alle borgere,” siger Niels.
Vi er tilbøjelige til at give ham ret. Er du? 😊
Som Niels påpeger, handler det ikke om, at AI skal træffe de endelige beslutninger. Det handler om at bruge AI til at støtte menneskelige beslutningstagere og give dem de rette værktøjer til at træffe informerede valg. AI skal ikke erstatte mennesker, men være med til at optimere og effektivisere processerne.
“AI har et enormt potentiale til at sikre en bedre og hurtigere sagsbehandling. Her er tid et anerkendt problem, og AI kan hjælpe med at løse det til gavn for alle borgere,” siger Niels.
Vi er tilbøjelige til at give ham ret. Er du? 😊